Om toch weer vooruit te kijken in deze tijd organiseerde Hotelkit onlangs een webinar over schoonmaak en hygiëne in Hotels. Ik was te gast om mee te praten vanuit het perspectief van Facility Management.

Mijn werkfocus ligt meestal op kantoren maar ik zie veel raakvlakken. Eigenlijk is het grootste verschil dat in hotels mensen blijven slapen en op kantoor (meestal) niet. Welke conclusies leverde dat op?

Desinfecteren is eigenlijk helemaal niet nodig

Als er professioneel wordt schoongemaakt door mensen die getraind zijn en met de juiste middelen en producten, is alleen schoonmaak voldoende. Met een klam vochtige microvezeldoek zonder product verwijder je al 98% van de vervuiling, inclusief de micro organismen en dus ook virussen.

Het is belangrijk om de doek regelmatig te vervangen en dus niet één doek voor meerdere oppervlakken of 1 hele kamer te gebruiken. Ook moeten de doeken op 60 graden worden gewassen in een professionele wasmachine, met (het liefst) een desinfecterend wasmiddel.

Gasten verwachten dat je desinfecteert. Wat doe jij?

Desinfecteren is een breed begrip. De meeste mensen zijn er niet van bewust dat antibacteriële zepen en schoonmaakmiddelen alleen bacteriën verwijderen en dus geen virussen.

Om virussen goed te verwijderen is zwaarder geschut nodig. Producten met bijvoorbeeld 59% waterstofperoxide of 80% alcohol (geen 100% want dat werkt weer averechts). Het is raadzaam om na te gaan of deze middelen veilig kunnen worden gebruikt. Heeft het personeel additionele training of bescherming nodig? Kan het dat antieke kastje daar wel tegen?

In veel handgels voor desinfectie zit maar 70% alcohol. Dat werkt dus alleen als je het product net zo lang inwrijft totdat je handen weer droog zijn en alle alcohol verdampt is. Ook hiervoor geldt: desinfectie werkt alleen op schone oppervlakken en handen. De vraag is dus, ga je echt desinfecteren met vaak agressieve middelen? Of ga je desinfecteren voor de bühne? Dat kan ook een prima oplossing zijn.

Mensen likken niet aan gordijnen

Het reinigen van gordijnen, bedsprei en kussentjes kan dus gedaan worden in de normale frequentie. We merkten in de vragen die gesteld werden door de hoteliers dat er en veel onzekerheid is over hoe het goed te doen. Virussen en bacteriën zijn er altijd en overal. Van de één wordt je ziek en van de ander helpt je juist. Een wereld zonder is onmogelijk. We moeten ons niet gek laten maken. Laten we vooral ons gezond verstand gebruiken, waarbij we de verwachting van de klant niet uit het oog verliezen.

https://www.dso.nl/Ik wil vanaf deze plek Hotelkit bedanken voor het organiseren van de webinar en dat ik als één van de experts aan mocht schuiven. Daarnaast wil ik Jim van Heyningen van DSO  bedanken waarmee ik samen de voorbereiding en presentatie van dit onderwerp heb gedaan.

Andere onderwerpen die aan bod kwamen waren: Guest Journey, Communicatie & Social Distancing. Mocht je de webinar (in het Engels) terug willen kijken dan kan dat via de volgende link: Hygiene in hotels, the new normal

Tot slot hebben we nog een paar tips gegeven die wellicht handig zijn:

  • Maak professioneel schoon met microvezeldoeken
  • Desinfectie = geen schoonmaak  (altijd eerst schoonmaken, anders heeft het geen zin)
  • Zorg voor de juiste instructies bij het gebruik van desinfectiemiddelen
  • Bordjes op tafels waarmee de gasten aan kunnen geven dat de plek schoongemaakt kan worden bij verlaten van de tafel (dit zou ook prima met bureaus kunnen).
  • Aparte afvalbakken voor mondkapjes, deze mogen niet bij het standaard afval
  • Seal de minibar zodat je weet of deze is gebruikt en seal kamerdeuren als de kamer gecheckt is (zodat de gast weet dat er niemand meer binnen is geweest na schoonmaak controle).
  • Check met de gast of ze tussentijdse schoonmaak willen van hun kamer
  • Waar voedsel wordt verwerkt is extra schoonmaken van oppervlakken (met 80% alcohol) om de 3 uur raadzaam
  • Verwijder kranten, tijdschriften en folders uit de kamers
  • Maak het niet onnodig ingewikkeld

Mocht je meer willen weten over mij of over de support die ik bedrijven bied dan kun je vrijblijvend contact met mij opnemen