Ongeveer een week geleden kwam de White paper van Facto uit voor Young FM’ers. Ik heb hier met een aantal andere zeer ervaren FM professionals een bijdrage aan mogen leveren.
Heel leuk om op deze manier mijn kennis en ervaring te delen met mensen die net aan het begin van hun carrière staan in het mooie FM vak. Ik vind het echt fantastisch dat de Young FM’ers op deze manier een fijn duwtje in de rug krijgen. Met deze waardevolle info zullen ze niet zo snel in de valkuilen stappen, die ik maar al te goed ken vanuit mijn beginjaren.
Een deel van mijn bijdrage:
Wat zijn de drie belangrijkste vaardigheden of eigenschappen die een FM’er echt moet hebben?
- Communicatie: heel belangrijk om de organisatie te informeren over veranderingen etc.
- Klantvriendelijkheid: klanten zeuren niet!
- Sociale vaardigheden: je moet op alle niveaus met mensen om kunnen gaan (van monteur tot
directeur).
Wat is jouw belangrijkste tip voor startende FM’ers?
Veranderingen vinden mensen lastig, betrek je team, de klant, de organisatie bij de plannen, informeer,
communiceer en laat zien wat de noodzaak of het voordeel is van de verandering. Luister naar de
argumenten voor- en tegen en kijk hoe je die kan gebruiken in de communicatie. Vooral communiceer.
De White paper is te downloaden via deze link.