Facility Management is heel zichtbaar. Werkzaamheden wordt vaak backstage uitgevoerd en toch als iets niet werkt, merkt iedereen dit. Hoe goed je preventief onderhoud ook geregeld is en hoe kort de reactietijden van leveranciers ook zijn, als iets het niet (goed) doet dan valt dit op. Het niet goed functioneren werkt als een vergrootglas en roep meningen en adviezen op.
Communicatie en openheid
Het heeft dus ook geen zin om dingen onder het tapijt te vegen. Juist openheid en communicatie zorgen ervoor dat het vertrouwen weer wordt hersteld en de afdeling als professioneel wordt gezien. Dit houdt soms in dat je als Facility Manager met de billen bloot moet. Mea Culpa, glimlachen en bedanken voor alle goede raad hoort daar bij.
Is dat leuk, nee niet altijd en zeker niet als je keihard je best hebt gedaan om iets goed op te lossen, een nacht niet hebt geslapen, de hele wereld hebt ingeschakeld en de goodwill van je leveranciers hebt aangesproken. En dan krijg je de opmerking had je niet…… Dan kan je mensen wel eens uit het raam willen gooien. Zelfs dan win je meer met de reactie: “dank je wel, goed punt, we gaan hier naar kijken in het vervolg” Nog irritanter is het als ze gelijk hebben ……
Waardevolle lessen
Maar er is ook een heel groot voordeel, want als je als Facility Manager nooit fouten maakt, nooit om 3 uur ‘s nachts uit je bed wordt gebeld en er nooit een crisis is, dan leer je ook niets. Deze lessen zijn ontzettend waardevol en er zitten ook echt goede adviezen tussen. Er zijn lessen die ik koester en lessen die ik verafschuw, maar het blijven lessen. En als je ze ter harte neemt wordt je daar een betere manager door.
Fouten maken we allemaal en ik zal er de komende jaren zeker wat kunnen bijschrijven op mijn lijstje als lessen. Maar omdat ik dat weet en omdat ik weet dat ik ze ook weer kan herstellen, ben ik er ook niet bang voor. Dat is misschien nog wel de grootste les die ik de afgelopen jaren heb geleerd.
Wat kan ik voor jou betekenen?
Na meer dan 20 jaar ervaring in Facility Management heb ik vele lessen geleerd die ervoor zorgen dat ik anderen kan leren hoe ze – zonder zelf die fouten te maken – er via mij toch van te leren. Ooit komen ze in een boekje/handleiding of zal ik ze delen op een podium of voor een klas, maar tot die tijd blijf ik leren en lessen delen. Juist die lessen hebben mij gebracht waar ik vandaag de dag sta.
Interesse in hoe ik het Facility Management Team kan ondersteunen met mijn ervaringen en lessen? Ik ga graag met je in gesprek.
Geef een reactie