Nieuwe vormen van werken vragen vaak een aanpassing van het pand. Ook een verhuizing is vaak aanleiding om het Interieur opnieuw te ontwerpen. Ga je voor het nieuwe werken, agile werken, scrummen of hot seats? De meeste bedrijven huren daar een interieurarchitect voor in. Zij hebben veel verstand van het inrichten van gebouwen en dan vooral op het esthetische vlak. Daar zijn ze dan ook heel goed in. Denk aan het gebruik van kleuren, de uitstraling van de inrichting of uitkiezen van mooie spullen. Dat kun je aan ze overlaten.
Waar ze minder verstand of oog voor hebben is het praktische en het operationele gebruik van ruimtes en gebouwen. Hier gaat het vaak mis. Er wordt helaas niet altijd voldoende rekening gehouden met akoestiek, hoe mensen omgaan met spullen, hoe ruimtes gebruikt worden etc. Het gevolg is dat een ruimte er prachtig uitziet, maar niet volledig gebruikt kan worden.
Een paar voorbeelden die ik zoal ben tegengekomen:
- Kaarsenhouders met kaarsen. Dit kan nooit onderdeel zijn van een brand preventie beleid
- Banken met losse fluffy, geborduurde etc. kussentjes. Hoe maak je deze schoon als iemand koffie er over heen knoeit?
- Harde vloeren en scheidingswanden in open plan, een drama qua akoestiek
- Vergaderruimtes die geplaatst worden in open plan zonder dak. Alle gesprekken zijn letterlijk te volgen door de mensen die er omheen zitten. Gevolg, de ruimtes worden niet gebruikt waar ze bedoeld voor zijn terwijl er wel behoefte aan is
- Poefjes en banken in receptieruimtes. Over het algemeen gaan vreemden niet naast elkaar op een bank zitten. En poefjes, daar gaat al helemaal niemand op zitten, zeker dames met jurken of rokken niet
- Panden waar geen schoonmaakkasten of opslagruimtes worden gecreëerd. Er zullen toch dingen uit het zicht moeten worden opgeborgen
- Koffie/pauze ruimtes zonder wasbak en kraan. Waar laat je je restje koude koffie of hoe spoel je een vies bord af zonder gootsteen?
Het gevolg is dat er veel geld is uitgegeven aan het uiterlijk van de ruimte, terwijl er later alsnog aanpassingen nodig zijn om deze ruimte functioneel te maken. Dit wordt vaak pas duidelijk wanneer de ruimte in gebruik wordt genomen. Op deze wijze gaat er veel geld verloren.
Ik vind dit zonde en ik ben van mening dat dit kan worden voorkomen. Laat een Facility Manager meekijken! Facility Managers kijken praktisch en weten waar het mis kan gaan. Door bijna 20 jaar ervaring in het vak weet ik heel veel over de inrichting van kantoren. Wat werkt er wel en wat werkt niet – zie de voorbeelden hierboven – terwijl ik ook meedenk met de esthetiek. Praktisch en mooi kan heel goed samen gaan. Dit kan je veel geld besparen. Ik help je graag.
Vaak zijn Interieurarchitecten het hier niet met mij eens. zij weten het beter. Zij weten hoe je kantoren en ruimtes mooi in moet richten. En dat klopt ook. Maar je kan er ook op andere manier naar kijken: vanuit het oogpunt van Facility Management. Laatst sprak ik een Interieurarchitect die het volledig met mij eens was. Wij zagen meteen hoe we elkaar kunnen versterken. Het leverde een boeiend en verfrissend gesprek op.
Sta je als bedrijf op het punt een interieurarchitect in te huren? Of zijn de plannen gereed maar de uitvoering is nog niet begonnen? Dan nodig ik je van harte uit om contact met mij op te nemen om te bekijken wat ik voor jullie kan betekenen.
Geef een reactie