De afgelopen 5 jaar werkte ik of in het buitenland of thuis en heb ik het thuis werken mijzelf helemaal eigen gemaakt.

Hier 6 tips om thuiswerken te laten slagen en aangenaam te maken.

Thuis werken is ondanks alle technieken, behelpen, je collega’s benaderen lukt niet meer op de werkvloer en moet nu dus gepland worden. Dit lijkt een heel gedoe, met deze tips wil ik laten zien dat het geen gedoe hoeft te zijn.

Tip 1 Maak een planning

  • Maak een planning voor jou en je team. Wie doet wat en hoe rapporteert iedereen terug.
  • Begin de dag met een video call om elkaar even te zien en om taken te verdelen en heel belangrijk om te kijken hoe men elkaar kan supporten en met elkaar kan samenwerken. Maar ook even een check- in hoe het met iedereen gaat. Is iedereen in staat de volledige dag te werken of is er een beperking bijvoorbeeld omdat de kinderen thuis zijn of er simpelweg dingen geregeld moeten worden.
  • Sluit de dag af met een korte call, max 10 minuten. Een check in hoe het gaat, wat is de voortgang, waar lopen mensen tegen aan etc.
  • Neem in jouw planning ook je thuis situatie mee, misschien wisselen jij en je partner het samen met de kinderen zijn, af en hoe ziet dat schema er uit. Deel dit ook met jouw manager en team zodat het helder is wanneer jij bereikbaar bent.
  • Neem in je planning ook lunchtijd mee maar ook huishoudelijke taken zoals de was, een boodschap doen en lummeltijd zoals ik dat noem, even een wandeling maken of met de kinderen een leuke activiteit doen. Van de hele dag binnen zitten wordt niemand blij.

Tip 2 Maak het gezellig

Een gezellige werkplek stimuleert!

  • Zet een plantje of bloemen neer.
  • Zorg voor uitzicht voor de overpeins momenten, nadenken lukt vaak beter als je naar buiten kan kijken.
  • Zet foto’s neer.
  • Brandt een kaarsje.
  • Zet een achtergrondmuziekje op.

Tip 3 Blijf in contact

De gesprekken bij de koffiemachine zijn voor nu verleden tijd, hoe blijf je toch in contact?

  • Plan een kopje koffie met een collega, gewoon even bijkletsen terwijl je allebei je kopje koffie, thee etc. drinkt.
  • Lunch samen met collega’s, op dezelfde tijd (video bellen mag, hoeft niet).
  • Bel spontaan een collega.
  • Gebruik de chat ook voor niet direct werk gerelateerde gesprekken.
  • Biedt mensen aan om ze te helpen.
  • Deel briljante ideeën, misschien heb jij de oplossing gevonden voor de combi thuis werken en kinderen thuis, deel dat zodat anderen er ook iets aan hebben.

Tip 4 Vier je successen

  • Aan het einde van de dag laat je, je team weten wat je successen zijn en vraag anderen om die van hun te delen. Werk en privé successen. Dit geeft energie. Kijk ook naar de kleine dingen, successen zijn successen.
  • Vier ook je successen thuis, wat zijn de successen van je partner of van de kinderen?
  • Start de dag met successen om meteen in de positieve flow te komen. Laat iedereen in de video call minimaal 1 succes delen (privé of werk gerelateerd).

Tip 5 Laat los

Thuis werken kan heel productief zijn maar als mensen in jouw team een gezin thuis hebben kun je niet verwachten dat ze dezelfde uren werken of dezelfde inzet tonen als op kantoor. Deze bijzondere tijden vragen om een manager die begrijpt dat dat zo is en daar op in speelt.

  • Laat je team zelf de prioriteiten bepalen, grijp alleen in als ze het echt niet weten.
  • Zorg dat iedereen een realistische planning heeft, dit voorkomt stress en teleurstellingen.
  • Vraag je teamleden bij vragen contact met je op te nemen (op die tijden dat je beschikbaar bent) als ze vragen hebben en als hun planning niet werkt. Je wil zo snel mogelijk kunnen bijsturen of support geven als iets niet loopt zoals gepland.
  • Verhelder verwachtingen naar je team maar ook naar jouw management. Zorg dat iedereen weet wat er van ze wordt verwacht en wat er verwacht kan worden.
  • Kijk naar de mogelijkheden en oplossingen, ja dingen zullen niet zo gaan als voorheen maar is dat erg? Vraag ook je team naar creatieve oplossingen en leer van elkaar.

Deze bijzondere tijd vraagt om een andere manier van werken. Het kan zomaar zijn dat het ook een heleboel oplevert. Waarschijnlijk kom je nu meer van elkaar te weten over de thuissituatie van je collega’s en hoe vindingrijk men is.

De grootste angst van veel managers is dat ze de controle verliezen omdat de medewerkers uit het zicht zijn. Hierbij wordt er vanuit gegaan dat mensen lui zijn en geen intrinsieke motivatie hebben. Mijn ervaring is dat, dat beeld niet klopt, de meeste mensen willen gewoon lekker aan de slag zijn en anderen (dus ook hun manager) helpen.

Laatste tip, gebruik de tips en kijk hoe het werkt.

Mocht je ergens tegen aan lopen of vragen hebben dan kun je contact met mij opnemen dan kijk ik graag even met je mee.

Stuur me een pb, mail me info@mmpower.nl of bel me +316 5588 7306.