Succesvol Facility Management doe je met het hele team. Maar wie zit er in jouw team?
Vaak zijn we geneigd om alleen te denken aan de personen die op de loonlijst staan. Wanneer er een kerstfeest georganiseerd wordt nodig je die mensen uit. Toch stel ik voor om eens verder te kijken. Waarom?
Een goed werkklimaat is goud waard, voor elke organisatie. Het zorgt immers voor enthousiaste medewerkers, een soepeler primair proces en minder verloop. Verloop is namelijk duur, jaren geleden werd al berekend dat het gemiddeld 20% kost van een jaarsalaris. *. Bestaande uit de recruitment kosten, trainingen, de tijd die het kost voordat een persoon levert volgens verwachting en de kennis die wegvalt. Voor mensen in het hoger management of voor zeer specifieke functies kunnen die kosten nog veel hoger zijn.
Een goed werkklimaat is mede het resultaat van een succesvol Facility Management Team. En dit bereik je door de inzet van een heleboel verschillende personen, die allemaal een bijdrage leveren. Ik denk dan aan:
- De schoonmakers
- De mensen die de catering verzorgen
- De receptionistes
- De mensen van de Beveiliging
- De Facility manager
- De Facility Coördinator
- De FM admin
- Etc.
Samen met al deze mensen krijg je het voor elkaar. Maar beseffen zij wel dat ze zo belangrijk zijn? Zijn ze betrokken bij de klant? En hebben ze het gevoel in één team te zitten?
Juist daarom is deze periode van het jaar een kans om ze dat te laten merken. Nodig ze uit voor het kerstfeest van het bedrijf, of de nieuwjaarsborrel, geef ze een kerstcadeau. Zo kun je ze betrekken bij het bedrijf, ze laten merken dat ze medeverantwoordelijk zijn voor het succes van het hele bedrijf. Laat ze zien dat ze onderdeel zijn van.
Vaak wordt er geredeneerd dat ze al een cadeau krijgen of al een feest hebben van hun eigen werkgever. Maar ze zijn bij jou/bij jouw klant iedere dag in het gebouw, werken daar en ze hebben daar de interacties. De klant kennen ze, bij hun eigen bedrijf kennen ze vaak maar een handje vol mensen. Het succes van de klant is ook hun succes.
Ik merk het zelf ook, nu ik al een tijd uit de operatie ben en dus niet meer verbonden ben aan 1 locatie word ik niet meer uitgenodigd voor de feestjes van de klant. Maar ik zie ook dat op verschillende locaties, het Facility Management Team ook niet wordt uitgenodigd, een gemiste kans.
Het is nu begin december en nog niet te laat om het gehele Facility Management Team uit te nodigen of ervoor te zorgen dat ze ook een cadeau krijgen en te laten zien dat ze worden gewaardeerd.
*bron: onderzoek van Sarah Jane Glynn en Heather Boushey, verbonden aan Washington Center for Equitable Growth & Harvard 2012
Geef een reactie