In veel bedrijven wordt Facility Management gezien als een kostenpost, met mensen die alleen het noodzakelijke doen en veel nee zeggen. De services worden (goed) geleverd maar er is te weinig oog voor de wensen en behoefte van de klant.

Ik begrijp dit beeld, Facility Management kost ook veel geld en de toegevoegde waarde is niet altijd direct zichtbaar. De budgetten zijn strak en daardoor lijkt het alsof, er niet meer mogelijk is.

Als Internationale IFM Performance & Improvement manager kom ik op veel verschillende lokaties van onze klant. De ene keer is het een kantoor, dan weer een industrieel gebouw. Ook is de cultuur een bepalende factor, alleen al de manier waarop je begroet wordt is in elk land weer anders. Soms zeer formeel zoals in Duitsland en dan weer heel informeel zoals in Zweden bijvoorbeeld.

Mijn rol is ontstaan omdat er een behoefte is om de services die geleverd worden in die verschillende gebouwen en landen beter op elkaar te laten aansluiten, dan kun je denken aan de Customer Journey maar ook de manier waarop onze mensen zich gedragen en zich presenteren.

Daarbij is het altijd leuk om culturele verschillen mee te nemen. Wat past goed bij de gewoontes in een land en wat past goed bij de lokale Business?

Het is essentieel om de leden van het Facility Management team in te laten zien hoe zij onderdeel uitmaken van het succes van de Business. Het team ziet daardoor veel beter in hoe de klant de services beleeft en hoe kleine aanpassingen een groot verschil kunnen maken. 

Hiervoor gebruik ik Team coaching en individuele coaching maar ook simpelweg het aanleren van nieuwe processen of tools die het werk gemakkelijker en gestructureerder maken.

Vaak verwacht men dat dit een scope uitbreiding betreft of extra kosten met zich meebrengt, maar in veel gevallen is dit helemaal niet aan de orde. Meestal is de factor mensen, de houding en de manier van werken van mensen hetgeen dat met kleine aanpassingen veel beter kan aansluiten, bij de behoefte van de klant.

Daarnaast krijgt Facility Management op deze manier toegevoegde waarde. Het wordt onderdeel van het succes van het bedrijf. Het is niet meer alleen een kostenpost.

Wat heb je hiervoor nodig? Ik geloof dat je de juiste mensen moet hebben, de juiste tools, en het besef onderdeel te zijn van de Business.

Dit noem ik de nieuwe standaard in Facility Management waarbij de mensen een essentiele rol spelen.

Dus op de vraag of Facility Management een echte mensen business is kan ik alleen maar ja antwoorden.