Afgelopen vrijdag was ik te gast bij Floortje en Cesar Lopes in hun Webinar serie – Lopes Leader Talks, waarin ze ondernemers informeren en inspireren.

Dit is nu terug te luisteren via: https://open.spotify.com/episode/0CUcvkUqokDA9vG5F6BAMJ?si=qqqUB1Y-TWWoVXajvI2N-Q

Mijn onderwerp was, hoe kan het ook anders, Crisis Management. Al die jaren als Interim manager was ik ook een crisis manager: De klant kampte met een onverwachte situatie, die de normale gang van zaken verstoort en een bedreiging kan veroorzaken. Een crisis dus en ik loste die op.

Toen ik werd gevraagd om over dit onderwerp te vertellen ben ik nagegaan hoe ik die situaties aanpakt en waarom die aanpak succesvol is.

Ik zag duidelijk dat ik een aantal cruciale stappen nam die er voor zorgde, dat het duidelijk werd wat echt het probleem was. Wat de verwachting was van de opdrachtgever en van de mensen direct betrokken bij het probleem. Maar ook hoe belangrijk het is, dat er keuzes worden gemaakt. En nadat de crisis voorbij is, je rapporteert en evalueert.

Zo ben ik tot de volgende 8 stappen gekomen:

Stappenplan Crisis Management

  1. Helderheid creëren
  1. Gewenste uitkomst bepalen
  1. Verschillende scenario’s/oplossingen bedenken
  1. Het kiezen van een scenario/oplossing
  1. Communiceren
  1. Implementatie
  1. Rapporteren
  1. Evalueren

Het is belangrijk om veel informatie te verkrijgen om te kunnen bepalen wat het echt het probleem is. Bijvoorbeeld met de huidige Corona crisis. Als de inkomsten omlaag gaan is Corona dan het echte probleem of de gevolgen van die crisis en welke gevolgen dan?

Bij de eerder genoemde interim opdrachten haalde ik mijn informatie bij de opdrachtgever, de klant, de mensen werkzaam in het pand en uiteraard de mensen van de afdeling. Op die manier kon ik een compleet beeld vormen. Heel belangrijk, omdat er verschillende belangen spelen die niet altijd samen gaan.

Bijvoorbeeld een manager die meerdere teamleden wilde ontslaan, maar waar al snel duidelijk werd dat deze manager juist het probleem was. Het was niet per se in het belang van deze manager dat dit naar voren kwam. Die helderheid kwam wel goed van pas bij het kiezen van de gewenste uitkomst en het bedenken van de verschillende scenario’s.

Mocht jij nou ook aan de slag willen gaan met deze praktische stappen, om jouw crisis te managen? En mocht je hier nog vragen over hebben, of wil je dat ik even met je mee kijk? Neem dan vrijblijvend contact met me op. Ik help je graag.